Partidul Național Țărănesc Maniu-Mihalache (PNȚMM) aduce în discuția publică o situație intolerabilă, creată de Guvernul PSD-PNL și de clientela sa lacomă și ineficientă, care parazitează institituții-cheie ale statului român.

19 decembrie 2023 – Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) anunță că Parlamentul României a votat, în ședința din aceeași zi a Plenului reunit al celor două Camere, dominat de PSD și PNL, numirea noului Consiliu al Autorității. Din el fac parte și domnii Alexandru Petrescu (președinte) și Sorin Cristinel Mititelu (vicepreședinte, coordonator Sector Asigurări-Reasigurări).

Ianuarie 2024 – Proteste de stradă! Agricultorii și transportatorii își spun răspicat păsurile față de Guvernului României. Vocea lor e luată în seamă abia după ce s-a auzit în stradă.

19 ianuarie 2024 – La exact o lună de la numirea noii conduceri, ASF intră în ședință de urgență. E adoptată, printre altele, și o decizie care – se zice – ar putea „salva” transportatorii. Cităm: ”Aprobarea solicitării BAAR de avizare a Amendamentului nr. 1 la «Politicile și procedurile BAAR pentru gestionarea asigurărilor RCA aplicabile asiguratului cu risc ridicat». ASF a aprobat noua formulă de calcul a primei recomandate pentru categoria asiguraților cu risc ridicat, persoane fizice și juridice, care dețin autovehicule de transport cu o masă maximă autorizată mai mare de 16 tone. Prin utilizarea de către BAAR a acestei noi formule, valoarea maximă a primei recomandate nu va depăși 9.000 de lei la clasa B0. Noua formulă de calcul va fi aplicată în termen de două zile lucrătoare de la acordarea avizului de către ASF, pe perioada în care se află în vigoare prevederile HG nr.1326/2023, cu modificările și completările ulterioare”.

Dar măsura „salvatoare” nu pentru toți și nu pentru multă vreme!

Lăsând la o parte bătaia de joc în care se comunică faptul că ASF a fost de acord cu solicitarea Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România (BAAR), putem constata că ASF și-a schimbat conducerea (nu chiar pe toată!), nu însă și năravul de a se preface că rezolva problemele pieței fără a face nimic.

Ceea ce nu se spune consumatorului de asigurări din România este răspunsul la întrebarea: unde pleacă banii încasați de asiguratorii din România?!

Așadar, în loc să auditeze cu responsabilitate, profesionalism și fără complicități interesate ce fac asiguratorii după ce încasează prime exorbitante (uneori la un preț chiar mai mare decât pe piețe occidentale!) și să intervină la timp acolo unde sesizează nereguli, ASF ia măsuri de ochii lumii, măsuri „de criză”, de genul „vom majora salariul cu 100 de lei”. Scopul este de a amorți vocile care contestă funcționarea unei instituții foarte bine salarizată și bonusată în fiecare an pe spatele asiguraților români, dar care nu ia măsuri fundamentale pentru protejarea consumatorului de asigurări din România. 

PNȚ Maniu-Mihalache cere ASF să-și facă treaba și, odată cu mandatarea auditorului extern care va stabili tarifele de referință „februarie 2024”, să solicite trei lucruri fundamentale.

1. Clarificarea „factorilor de încărcare” a primelor de referință: Factorul pentru daune mari, Factorul IBNR, Factorul pentru inflația daunelor, Marja de siguranță, Factorul Bonus-Malus, Factorul pentru cheltuieli.

Acești factori aplicați cresc prima de referință ce ar trebui plătită de transportatori (de exemplu) de la 2.732 la 8.794 de lei, astfel cum se poate vedea mai jos:

2. ASF să solicite auditorului să precizeze care este impactul emiterii polițelor pe perioade fracționate de an (de la o lună până la 11 luni) și dacă acest mod de emitere are impact asupra primei de risc sau nu! Dacă există un impact, auditorul să calculeze acest impact și să introducă un factor de corecție a primei de referință pentru emiterea fracționată!

3. În cazul în care analiza de la punctul 2 va stabili că nu există un impact real și că asiguratorii au un comportament abuziv și cartelizat prin majorarea excesivă a tarifelor pe subdiviziuni de an calendaristic, atunci ASF să ia măsuri urgente și ferme asupra asiguratorilor care dovedesc acest comportament abuziv în detrimentul consumatorilor de asigurări.

Cerem ca, în paralel, ASF să demareze controale tematice la toți asiguratorii din piață, care să vizeze:

     – Comportamentul în privința emiterii polițelor pe perioade fracționate;

     – Programele de reasigurare accesate de asiguratori, cu toate componentele sale – în special, să se asigure că aceste programe nu constituie doar mijloace de export a veniturilor/profiturilor companiilor care activează pe piața românească (a se vedea cazul Euroins!);

     – Programele de management și asistență din partea „companiei-mamă” pentru companiile din România, care sunt alte mijloace de export a banilor încasați pe liața românească și care nu pot fi folosiți, deci, în procesul de plată a despăgubirilor către persoanele vătămate.

ASF trebuie să înceteze cu prefăcătoria, cu zbaterea necinstită de a-și proteja sinecurile și acoliții! Să ia măsuri strategice pentru piață, în concordanță cu acordurile europene, dar și cu interesele consumatorilor de asigurări RCA din România, care știu un lucru: “asigurarea RCA este obligatorie și, indiferent de preț, trebuie plătită”!

Este necesară reformarea profundă a ASF, înainte de orice prin îndepărtarea tuturor celor care au ajuns acolo pe filiere politice/corupte și înlocuirea loc cu profesioniști din piața asigurărilor.

Iar pentru faptul de a fi girat până acum dezastrul ASF, cu consecințe de o gravitate excepțională, Guvernul PSD-PNL trebuie să-și dea demisia!

Reamintim, în context, principiul istoric căruia PNȚMM îi rămâne fidel: nu poate exista politică fără morală și nici democrație fără dreptate socială!

25 ianuarie 2024

Mircea Taloș – președinte executiv al PNȚ Maniu-Mihalache

Valerian Stan – secretar general al PNȚ Maniu-Mihalache

Liviu Petrina – președintele Senatului PNȚ Maniu-Mihalache

Liviu Gheorghe Floarea – vicepreședinte al PNȚ Maniu-Mihalache

One Comment

Gabriel Barbulescu

Perfect. Astept demisia guvernului Ciolacu!

Lasă un comentariu