Implementarea e-TVA: presiuni inutile și complicarea activității economice

În primele două luni ale anului 2024, peste 17.400 de firme au fost radiate, marcând o creștere de 54,16% față de aceeași perioadă a anului trecut. Aceste cifre reprezintă afaceri distruse, locuri de muncă pierdute și vieți afectate de o legislație fiscală instabilă și impredictibilă.

Noul sistem e-TVA

Sub pretextul combaterii evaziunii fiscale și a „gap-ului” de TVA, noul sistem e-TVA impune prelucrarea tuturor documentelor fiscale legate de TVA până pe data de 15 a fiecărei luni, o schimbare semnificativă față de termenul anterior de 25 ale lunii.

Pentru a îndeplini cerințele impuse de noile acte normative privitoare la E-TVA, companiile sunt nevoite să-și restructureze fundamental procesele. Aceasta va însemna modificarea fluxurilor de documente și creșterea schemelor de personal pentru a evita amenzile.

Micile afaceri sub asediul birocrației

Firmele mici și mijlocii vor fi puternic afectate, deoarece acestea nu dispun de resursele necesare pentru a se adapta rapid la aceste schimbări drastice. În plus, costurile suplimentare generate de conformarea cu noile reglementări pot duce la pierderi financiare semnificative pentru aceste firme, care operează adesea cu marje de profit foarte mici.

Proprietarii micilor afaceri vor trebui să-și petreacă aproximativ 60% din timp gestionând birocrația și doar 40% ocupându-se efectiv de afacerea lor, ceea ce va duce la o scădere a productivității și a dezvoltării afacerii. Mediul privat nu ar trebui să primească o sarcină administrativă suplimentară care se va traduce într-un cost indirect al afacerii, un cost pe care este incert dacă va putea fi recuperat prin ajustarea prețurilor.

În loc să sprijine mediul de afaceri, instituțiile statului par să creeze bariere suplimentare și să impună birocrație inutilă. Noile reglementări transferă o serie de verificări și responsabilități, ce ar trebui să fie în sarcina autorităților fiscale, asupra antreprenorilor. Operatorii economici sunt obligați să efectueze verificări complexe în interesul autorității fiscale, sub amenințarea unor amenzi semnificative.

Aceste măsuri nu iau în considerare realitatea practică și logistică a mediului de afaceri din România. Implementarea e-TVA va adăuga presiuni inutile asupra unui domeniu deja tensionat, complicând activitatea economică și îngreunând îndeplinirea obligațiilor fiscale.

Solicităm o digitalizare făcută cu discernământ, care să simplifice, nu să complice, activitatea economică. Este esențial ca autoritățile să asculte vocea antreprenorilor și să colaboreze cu aceștia pentru a găsi soluții viabile și echitabile.

Tags:

Lasă un comentariu